Pages

Monday, December 12, 2011

Kekecewaan di Kelip Kelip Kg Kuantan



Ahad, 11 Dec 2011

Kampung Kuantan
Kuala Selangor


Initial plan, aku sepatut nye ke Kelip-kelip Kampung Kuantan nak melihat keajaiban jutaan kelip-kelip tapi banyak sangat plak halangan malam Sabtu tu... terpaksa lah aku batal kan niat murni bersama Fad, adeq n kak Sab nak melihat keindahan kelip-kelip yang dah lama aku impikan. Based on sumber-sumber yang boleh dipercayai, millions of fireflies can only be seen in two places in the world (kata nya)... one is along the Amazon river in Brazil and the other one is at Kampung Kuantan, Selangor. But, between this two places, the location along the Selangor River in Kampung Kuantan is more special because can be easily accessible whereas the one along the Amazon… of course not. Actually, ade satu lagi tempat juga kat Malaysia ni… Kuala Klias kat Sabah tapi aku advise sangat-sangat lupa kan jelah... sebab Kelip-kelip dia segan nak keluar kalau orang ramai. So, don’t waste your money travel long way just to see the fireflies at Kuala Klias… cukup lah kat kampong Kuantan ni aje. Bayaran masuk pun RM15 jer for 30 minutes boat ride.



View of fire flies jetty during day time


Nak dijadikan citer, memang sangat mencabar jalan nak ke sini… lagi lah dengan manual gps from orang yang kata nye dah familiar dengan jalan kat situ tapi zahir nye… aduyai… bagus lagi GPS aku rase nye… hehehe. On the way nak ke sini, kena pass thru mini-gold course and Sime Darby oil palm plantations. Memandang kan kami pun dah datang lewat malam, so, imagine jelah jalan kat ladang yang seluas-luas alam tanpa cahaya… fuhh, tobat aku tak nak lalu situ dah. Actually ade jalan yang lagi better and more safer if you are travelling at night. Aku pun baru je tau… lepas ni rase nye aku akan follow jalan tu nak pergi tengok kelip-kelip next time… Insyallah. Jalan ni pun jalan yang sama kami nak ke Homestay kawan Kak Sab. Takpe, pengalaman mendewasakan kita… hopefully lepas ni tak sesat lagi dah.




Homestay kawan Kak Sab



The next morning, sempat juga aku menyinggah kat Jetty Kampung Kuantan ni. Tak dapat pergi tengok kelip-kelip, tengok tempat dia je pun jadi lah. For your info, siang tak dibuka untuk pelawat yea. Tapi aku datang nak amik gambo jer… yelah lepas ni ntah sampai malam plak kan. Tengah-tengah busy amik gambo ni, ade sorang uncle ni datang borak-borak dengan aku dan kak Sab… maybe dia rase hairan apalah yang aku buat kat situ padahal belum pun buka lagi. Borak punye borak, rupa nye... dia cakap malam tadi sebenarnye tak hujan… orang pun ramai datang. Aku pun naik pelik lah sebab nye kat Jeram beria-ia hujan mencurah-curah tapi pakcik ni boleh cool je cakap… mana ade hujan…. Emmmhhh heran juga lah tapi nak wat camne kan. Sebab aku ade baca kalau hujan, kelip-kelip takkan keluar. Pakcik tu ade cakap juga yang tempoh lawatan pun tak terhad sebab kalau ramai dia orang akan buka to pelawat sampai awal pagi. Pakcik tu siap suruh aku datang lagi next time and siap promote lagi tempat2 yang menarik aku boleh pergi kat area2 situ and homestay untuk menginap. Thanks for the very useful information pakcik.




Jetty to watch fire flies at Kg Kuantan




Jetty view on the other side




Visitors are strictly reminded




Amacam geng... dah tengok boat dia ade brani ke nak gi tengok kelip-kelip




Kampung Kuantan Jetty yang mendamaikan



Insyallah, next time akan ku cuba panjang kan langkah ku lagi untuk menyaksikan keindahan ciptaan Allah ini.




4 comments:

  1. wak pon blom penah pegi nonton kelip2 jugakkk... eeeeE wak dh dateng niiii nk komen komennnnn..........

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Slm.bole tlg bg contacts homestay tu x?tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weda tu member lama punye member punye homestay... xde contact no, member lama pun dh lost contact, sorry

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...